Koszty uzyskania przychodu – czym są?

W każdej deklaracji podatkowej od osób fizycznych znajdziemy kilka tajemniczych rubryk obejmujących ubezpieczenia emerytalne, ubezpieczenia społeczne czy właśnie koszty uzyskania przychodów. Każdy z nas, czy jest osobą fizyczną czy przedsiębiorcą, może mieć różne źródła przychodów. Są one jednak czym innym niż tzw. koszty uzyskania. Koszty uzyskania przychodu to mówiąc w skrócie wszelkie wydatki poniesione, po to, aby zarobić. Jaką ilość takich kosztów w celu osiągnięcia przychodów możemy odliczyć? Co należy do kosztów uzyskania przychodów?

 koszty uzyskania przychodu

Koszty uzyskania przychodów – na podstawie działalności

Wiele osób z nas nie wie dokładnie czym są koszty uzyskania przychodu. Sprawa jest jednak dosyć prosta. Z definicji, kosztami uzyskania przychodów nazwiemy wszelkie wydatki, jakie ponosi płatnik do zabezpieczenia źródła przychodów. Jeśli pomniejszymy nasz dochód o owe koszty uzyskania, zapłacimy mniejszy wymiar podatku dochodowego do urzędu skarbowego. Wszystko łatwo zrozumieć, jeśli przyjmie się wzór:

Przychód – koszt uzyskania = Dochód

Najłatwiej, pojęcie to zrozumieć na przykładzie kosztów ponoszonych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wszelkie akcesoria do biura, ponoszony czynsz i media, remont biura, oprogramowanie w firmie to są koszty, jakie ponosimy po to, aby nasza firma mogła zarabiać. Na podstawie właściwych przepisów określa się między innymi, co nie stanowi koszta uzyskania przychodu. Są to m.in. odsetki za nieterminowe płatności podatkowe, wydatek na spłaty rat pożyczek, wydatki na reprezentację, odpisy amortyzacyjne powyżej 150 tys zł.

Do kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorca może jednak zaliczyć doszkalanie pracowników, wydatek na księgowość, wydatek na reklamę, pensje, sprzęty biurowe, utrzymanie biura.

Co istotne, między wydatkiem a przychodem firmy nie musi istnieć związek bezpośredni, który można wykazać, ale mimo tego stanowi on koszt uzyskania przychodu. Mówimy wtedy o kosztach, jakie pozwalają na to, aby utrzymać dotychczasowe źródło przychodu w firmie.

Czy koszty dojazdu do pracy stanowią kosztów uzyskania przychodów?

Również w ramach stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy czy pracy nakładczej, otrzymujemy pensję, premie, zapomogi, nagrody – co stanowi nasz przychód. To od niego odliczamy koszty i składki, od których wyliczany jest podatek dochodowy.

Każdy taki koszt wykazywany jest przez nas w rocznym rozliczeniu PIT. Jeśli pozostajemy tylko w stosunkach pracy jest to PIT 37, jeśli dodatkową prowadzimy jakąś działalność – PIT 36

Podwyższone koszty uzyskania przychodu są jasno określone na podstawie właściwych przepisów. Np. w przypadku jednego stosunku pracy jest to 250zł miesięcznie maksymalnie, z przypadku np. kilku umów pracy – rocznie nie może przekroczyć 4500zł. Mówimy tu o sytuacji, gdy nasz zakład znajduje się poza naszym miejscem zamieszkania.

Ile mogę odliczyć w celu uzyskania przychodów?

Są też różne formy zawodów czy wykonywanych działalności, mające określone w przepisach możliwości odliczania kosztów uzyskania przychodu. W sieci dość łatwo znajdziesz taką listę.

Wartość kwotowa, podobna do tej, jaka obowiązuje przy umowach o pracę, jest też przewidziana np. dla kontraktów menedżerskich. Jest to również 250zł miesięcznie, max 3000zł rocznie, jeśli jest to jeden stosunek pracy i max 4500zł jeśli stosunków jest więcej.

Są też koszty uzyskania przychodów ustalane procentowo w wymiarze np. 20% co dotyczy m.in. przychodów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych, osobiście wykonywanej działalności artystycznej, z tytułu wykonywania usług, z tytułu umowy zlecenia. Można też odliczać np. 50% z tytułu opłaty licencyjnej, tytułu zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku czy np. praw autorskich.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here