Z badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytet Jagielloński wynika, że Polacy są generalnie zadowoleni ze swojej pracy. W skali od 1 do 4 średnia ocen w badanej grupie wyniosła aż 3,5. To z jednej strony dobrze świadczy o pracodawcach, ale z drugiej stanowi pewien problem dla firm, które chcą pozyskiwać do swoich zespołów najlepszych pracowników – np. wysokiej klasy specjalistów. Migracje pomiędzy firmami nie są zjawiskiem rzadkim, natomiast aby móc liczyć na zainteresowanie ze strony najbardziej pożądanych pracowników przedsiębiorstwo nie powinno polegać wyłącznie na standardowym procesie rekrutacji. Niezbędne będzie tutaj skorzystanie z pomocy profesjonalnej agencji HR.
Co utrudnia firmom dotarcie do najlepszych pracowników?
Podstawowym problemem jest źle przeprowadzony proces rekrutacji. Mnóstwo firm powiela schematy, które przestały działać już dobrych kilkanaście lat temu, nie zauważając, że rynek pracy diametralnie się zmienił. Dziś nie wystarczy już tylko opublikowanie ogłoszeń w prasie czy w Internecie, aby mieć gwarancję otrzymania lawiny podań, w tym od wysoko wykwalifikowanych pracowników. Takich osób trzeba szukać aktywnie, a nie pasywnie.
Kwestią, o którą wciąż wielu przedsiębiorców w ogóle nie dba, jest wizerunek pracodawcy. Każdy chce pracować w takiej firmie, która ma dobrą opinię w branży, stwarza mu warunki do rozwoju zawodowego, zapewnia mu stabilność zatrudnienia i atrakcyjne warunki. Liczy się jednak także prestiż przedsiębiorstwa.
Firmom mającym silną markę dużo łatwiej jest pozyskiwać najwartościowszych pracowników, nawet jeśli nie oferują one najlepszych warunków na rynku. Nie brakuje osób, które w pełni świadomie wybiorą nieco gorzej płatną ofertę zatrudnienia, ale w zamian będą mogły zaspokoić swoje ambicje, pracować przy ważnych projektach, móc pochwalić się dołączeniem do prestiżowej organizacji i wpisać to sobie w CV.
Prozaiczną przyczyną, dla której polskim pracodawcom tak trudno przychodzi pozyskiwanie najlepszych pracowników jest organizowanie i przeprowadzanie rekrutacji na własną rękę. Choć wydaje się to proste (w końcu co może być skomplikowanego w opublikowaniu ogłoszenia i przeczytania kilku życiorysów?), to w rzeczywistości firmy popełniają tutaj całą masę błędów. Począwszy na delegowaniu do prowadzenia rekrutacji własnych pracowników (niepotrzebne marnowanie zasobów ludzkich), przez niezbyt wnikliwą weryfikację kandydata, aż po oferowanie mało atrakcyjnych warunków zatrudnienia (błędy negocjacyjne).
Pracodawcy, którzy bezskutecznie próbują uzupełnić swoje zespoły o dobrej klasy specjalistów, mają do wyboru dwa rozwiązania:
- Poprzestać na zatrudnieniu „kogokolwiek” i liczyć na to, że trafi się na nieoszlifowany diament.
- Skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji HR, która może zagwarantować pozyskanie pracownika idealnie wpisującego się w oczekiwania pracodawcy.
Druga opcja powoli zaczyna być naturalnym wyborem polskich przedsiębiorców, o czym świadczy dynamiczny rozwój sektora agencji HR w naszym kraju. Otwarte pozostaje natomiast pytanie, co takiego może zaoferować agencja, czego pracodawca nie jest w stanie zrobić samodzielnie?
Headhunting, czyli skuteczny sposób na pozyskanie najcenniejszych pracowników
Jedną z kluczowych specjalizacji każdej profesjonalnej agencji HR jest usługa headhuntingu. Polega ona na aktywnym poszukiwaniu pracowników mających konkretne kompetencje, a nawet cechy charakteru. W headhuntingu chodzi o oto, aby dotrzeć do osób, które same nie szukają aktualnie pracy, ale z uwagi na swoje kwalifikacje zawodowe są wyjątkowo pożądane przez pracodawców.
Zadaniem agencji HR jest wyselekcjonowanie takich specjalistów, dotarcie do nich różnymi kanałami, a następnie złożenie im propozycji zmiany miejsca zatrudnienia. W zależności od ustaleń z klientem agencja może przeprowadzić cały proces rekrutacji, na końcu przedstawiając pracodawcy najlepszych kandydatów, którzy wpisują się w opracowany wcześniej profil
Agencja nie tylko przedstawia warunki, jakie może zaoferować pracodawca, ale również staje w pozycji rzecznika marki – kreuje jej pozytywny wizerunek, pokazuje kandydatowi, jakie korzyści dla jego kariery wynikną z przyjęcia propozycji.
Zarządzanie procesem rekrutacyjnym
Ponieważ headhunting jest techniką wykorzystywaną głównie w celu rekrutowania pracowników wyższego szczebla, to nie każdy pracodawca się na nią zdecyduje. W sytuacji, gdy szukamy osób do obsadzenia niższych stanowisk, natomiast mających bardzo wysokie kwalifikacje zawodowe, warto skorzystać z outsourcingu procesów rekrutacyjnych – taką usługę świadczy jedna z najlepiej ocenianych agencji HR w Warszawie, Verita HR (97% pozytywnych opinii pracodawców).
Outsourcing procesów rekrutacyjnych można rozumieć, jako przekazanie agencji wszystkich obowiązków związanych z rekrutacją. Firma oszczędza dzięki temu mnóstwo czasu, a przede wszystkim ma pewność, że profesjonaliści szybciej wyszukają na rynku odpowiednich kandydatów. Agencja uniknie błędów, które wymieniliśmy we wcześniejszej części artykułu, jednocześnie kreując profesjonalny wizerunek marki pracodawcy. Docelowo eksperci ds. HR mogą pomóc klientowi w opracowaniu nowej strategii rekrutacyjnej, z której będzie korzystać w przyszłości.